Prvá skúšobná plavba lode sa uskutočnila hneď po jej slávnostnom dokončení v roku 1911. Jej prvá cesta sa však začala až 10.apríla 1912 o 12:00 miestneho času v Southamptonských dokoch White Star Line. Na palubu sa nalodilo 2215 členov posádky. Ľudia nazývali túto loď "NEPOTOPITEĽNOU".Loď bola zverená do rúk kapitánovi Eduardovi John Smithovi.Po tejto plavbe mal odísť do dôchodku za svoju celoživotnú prácu ako kapitána pre White Star Line.Avšak ani on, ani nikto iný nevedel, že sa toho dôchodku nedožije.Na palubu sa nalodili cestujúci prvej,druhej a tretej triedy.Prvá trieda bola v tej dobe tá najprepychovejšia a cestovali v nej ľudia z tých najvyšších kruhov. Najznámejšími cestujúcimi boli: John Jacob Astor-najbohatší muž Ameriky-s manželkou, ktorá sa zachránila. John Bruce Ismay-majiteľ Titanicu - prežil. Sir Cosmo Gordon a jeho manželka Duff Gordonová-prežili. Benjamin Guggenhaim-známy záletník - zahynul. Molly Brownová-žena, ktorú nedokázal "potopiť" ani ladovec. Ida a Isidor Strausovci-najstarší pár na lodi-zahynuli. Eduard John Smith-kapitán Titanicu.Odmietol opustiť loď a s ňou sa aj potopil. Ešte počas prvého dňa plavby najskôr zakotvil pri pobreži Írska -Qeenstown, kde nastúpili ešte posledný cestujúci a potom bolo pred ním už len otvórené more a tam číhal na Titanic osud v podobe ľadovca.
Skutočnosti sú podľa výpovede svedkov, ktorí prežili túto katasrofu. A popisujú ju asi takto: Noc bola bezmesačná,ale aprílová obloha nad Atlantikom žiarila tisícom hviezd. Niektorí cestujúci už odišli do svojich kajút,ale väčšina však ešte sedela pri fľašiach šampanského v osvetlených salónoch. Lodný orchester vyhráva najnovšie melódie, ktoré boli práve moderné v Paríži,alebo Londýne. Na hornej palube sa do hrubých šálov obliekalo nespočet cestujúcich,ktorý sa dali hviezdnou oblohou vylákať na prechádzku. Bolo citeľne chladno. Teplomer v krátkej dobe poklesol až skoro k nule - neklamná známka, že sa Titanic priblížil k pásmu plávajúceho ľadu. O 21:40,prijaj rádiotelegrafista správu o blížiacich sa ľadovcoch. Bola z lode Mesaba a varovala, že priamo pred Titanicom je rozsiahle ľadové pole. Rádiotelegrafista však správu na kapitánsky mostík nedoručil, lebo bol práve zamestnaný výnosným súkromným obchodom-vysielal osobné telegramy bohatých cestujúcich na New Foundland. Nedoručil ani výstražnú správu o bezprostrednom nebezpečenstve od neďalekej lode Californian,ktorej kapitán už dal radšej zastaviť stroje svojej lode, než by mal riskovať zrážku s ľadovcom.Už len hodina ostávala do katastrofy. Vtedy sa jej ešte dalo zabrániť. Bezvetrie tiež zhoršovalo včasné zistenie ľadovca. Keby sa bol vtedy zdvihol vietor,narážali by o ľadovec vlny,ktoré by sa oň trieštili,a pena by v tme svetielkovala. O 23:40 spozorovala hliadka čierny tieň priamo pred Titanicom a dala o tom správu na kapitánsky mostík. Tam prvý dôstojník Murdock rýchlo nastavil plný chod. Potom sa však zachoval ako neskúsený nováčik-namiesto toho,aby viedol Titanic na ľadovec pevnou obrnenou provou, nariadil kormidelníkovy prudký obrat doľava. Šesťdesiatšesťtisíc ton ťažká hmota oceľového obra sa nezadržateľne valila zotrvačnosťou vpred,zatiaľ čo prova lode sa stáčala vľavo. Titanic prijal smrteľnú ranu svojou najzraniteľnejšou časťou. V trupe sa pod čiarou ponoru objavili trhliny na dĺžke asi 90 metrov. Najmodernejšiu loď tej doby nemohlo už nič zachrániť. Až 30.minút po zrážke nariadil kapitán Smith vysielať SOS. O skutočnom rozsahu poškodenia však svojich dôstojníkov a ani cestujúcich neinformoval. Ubehlo ďaľších 20 minút než bol vydaný rozkať spustiť záchranné člny a umietniť v nich ženy a deti. Aj keď dôstojníci vedeli, že na lodi je vyše 2200 cetujúcich a viac než 800 členov posádky,zatiaľ čo člny stačili sotva pre polovicu,dopustili aby prvé člny odišli poloprázdne. Tak prišlo zbytočne o život daľších niekoľko desiatok cestujúcich, ktorí sa mohli zachrániť. V podpalubí tiež cestovalo veľa vysťahovalcov do Ameriky-tým ani nikto nepovedal, že sa loď potápa. O 2:20 ráno, dňa 15.apríla 1912 sa Titanic potopil. Než sa však potopil,asi 150 metrov dlhá zadná časť sa pod tlakom vody a svojou váhou od potápajúcého sa trupu odlomila vrátila sa naspäť do vodorovnej polohy. Veľa ľudí si myslelo, že sa zachráni, tak sa naňu vyšplhalo. Tá sa však naraz naklonila o 90 stupňov a pomaly sa začala potápať. Volanie SOS zachytila ako jediná odpovedala loď Carpathia ktorá bola od Titanicu vzdialená asi 6 hodín plavby. Keď na miesto katastrofy dorazila na svitaní,zobrali členovia posádky na palubu už len 711 trosečníkov.Nado ostatnými sa zatvorilo more. Ešte dva mesiace po tragédíi boli v severnom atlantiku nachádzané telá utopených a zmrznutých ľudí. Takto sa skončila prvá a aj zároveň posledná cesta slávnej lode Titanic. Teraz leží na dne Atlantiku v hĺbke 4300 m niekoľko desiatok kilometrov od New Foundlandu.
Komentáre
Prehľad komentárov
titanic bola velmi krasna lod. Je mi velmi luto tych ludi aj tej lode stale ju spominam ale bola to chyba dostojnika ze sa Titanic potopil lebo keby ze by isiel rovno notak sa len jedna plavebna komora zatopi ale ked on isiel do prava no tak sa to vsetko roztrhlo.
titanic
(sara, 21. 10. 2010 18:48)
mam rada Titanic. a viete prečo?
lebo to bol asuper lod.
no vlastne vždy to bude super lod!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
--
odpoved na otasku titanicu.
(Šimon, 11. 10. 2010 19:03)síce to bolo v maji ale jessi sa pitala preco sa potopila nepotopitelna lot preto lebo asi nabural do ladovca!!!!!!!!!!!!!!!!!
titanic
(Šimon Čop, 11. 10. 2010 18:56)Bola to katastrofa dokonca mam aj film o titanicu ale na youtube vimišlalu same somarini ale iba niektore su pravdive.
Titanic
(sonulik, 16. 7. 2010 22:04)mne je velmi luto co sa stalo a vzdy placem ked vidim film alebo pocujem pesnicku co sa s nim spaja ...proste je to tragedia ,ktora otriasla s nami všetkými...
titanic
(kveta, 7. 7. 2010 15:22)je to velmi smutne zakazdym ked si to pozriem sa rozplacem ale je to aj z polovice vina cloveka ktory tu lod postavil pretoze nedal tolko clnov aby sa zachranili vsetci ludia a z polovice ludi pretoze zaplnili v kazdom clne iba polovicu.Ale nikto presne nevie ako sa to presne stalo.Ale je mi naozaj luto tych ludi co zomreli museli prezivat strasne utrpenie a bolest.
titanic
(jessy, 8. 5. 2010 21:47)kazdy si urcite kladie otazku preco sa potopila nepotopitelna lod menom TITANIC?alebo preco kapitan urobil to ze isiel z lodou dalej?lutujem tych ludi co v tej mrazivej noci zomreli ale aj tych ktory prezili.preto lebo ake to mohlo byt pre nich?!mi niektory to len precitime niektory zas nie ale ty ludia ktory tam boli ake to pre nich muselo byt?UTRPENIE preco mal titanic taky zly osud??vzdy ako keby som plakala ked pocujem slovo TITANIC pomyslim si na tych ludi ktory to prezivali?ale preco ved filmy sa koncia dobre ale tento naozajtny pribeh ale aj film sa koncil hrozne kazdy plakal!!!PRECO SA POTOPIL TITANIC?zeby ladovec nemecke ponorky alebo tym nekvalitnym zelezom??PRECO?????????????????????
Nepotopitelna lod
(barbie, 8. 5. 2010 8:09)V roce 1912 vyplul Titanic z Anglie do New Yorku na svou panenskou plavbu.Protože jeho trup byl rozdelen vodotesnými prepážkami,bol povazován za nepotopitelný ale narazil na ladovec ve čtvrém dni plavby. Za pouhé dve hodiny a čtyricet minut se potopil a z 2228 lidí na palube se zachránilo pouhých 705. V roce 1985 byl vrak prozkoumán francuzsko-americkou skupinou,ktorá porídila kontrolní videozáznamy.Ponorky ALVIN (USA)a MIR (RUSKO) se také k vraku potápely
Titanic
(Marian Chlebovec, 29. 4. 2010 9:57)
Titanic bol postavený v Belfaste v lodeniciach Harland & Wolff na objednávku spoločnosti White Star Line. Šéfkonštruktérom lode bol Thomas Andrews, považovaný za absolútnu špičku vo svojom odbore. Pre stavbu lode bol použitý ten najlepší materiál a najlepšia technika, aké v tej dobe existovali.
Titanic bol 269,02 metrov dlhý a 28,25 metrov široký a jeho výtlak činil 52 310 ton pri maximálnom ponore (10,54 m). Predstavoval najväčšie námorné plavidlo, aké bolo do tej doby vyrobené. Jeho trup bol rozdelený na 16 vodotesných komôr a dno lode bolo zdvojené. Celkovo bol Titanic považovaný za jednu z najbezpečnejších lodí na svete, dokonca za loď nepotopiteľnú (tento názor bol prezentovaný aj v odborných časopisoch). Loď mala vydržať dokonca aj súčasné prerazenie prvých 4 vodotesných komôr, čo už bolo pri jej veľkosti dosť nepredstaviteľné. Predstavám o nepotopiteľnosti lodi odpovedala kapacita záchranných člnov, ktoré síce spĺňali podmienky stanovené zákonom, ale v porovnaní s kapacitou lode zjavne nedostačovali (celkom 20 záchranných člnov mohlo pobrať 1180 osôb).
Titanic
29 parných kotlov v 6 samostatných kotolniach poháňali 2 piestové parné stroje a turbínu o registrovanom výkone 50 000 koní. Loď mala tri lodné skrutky (stredná vážila 22 ton, krajná 38 ton), maximálna rýchlosť lode sa odhadovala na 24-25 uzlov (Titanic sa ňou nikdy neplavil). Dym z kotlov bol odvádzaný do troch pravých komínov. Okrem nich existoval ešte falošný komín na korme slúžiaci ako hlavný vývod (ventilácia) a komín kuchyne.
Schodisko v prvej triede
Úlohou Titanicu bol prevoz cestujúcich (kapacita činila niečo cez 3000 cestujúcich, bol tu aj priestor pre obmedzený počet kočiarov a automobilov a žeriav, ktorý by ich naložil) a pošty medzi Európou a Severnou Amerikou, na trase ktorej mal konkurovať obrovským parníkom spoločností Cunard Line, Mauretanii a Lusitanii. Obsluhu lode zaisťovalo 900 členov posádky.
Priestory pre cestujúcich boli rozdelené na tri triedy, na horných palubách sa nachádzala prvá trieda a luxusné priestory pre ich zábavu (reštaurácie, tanečná sála, vyhliadková paluba, ...), tretia trieda sa nachádzala dole. Cestujúci mohli (za nemalý poplatok) využiť k odoslaniu svojej korešpondencie jednu z najvýkonnejších rádiostaníc, aká kedy bola na námorné plavidlo inštalovaná. Vďaka nej tiež mohli byť vydávané lodné noviny.
Titanic
(Maroňian Chlebovec, 29. 4. 2010 9:56)
Titanic bol postavený v Belfaste v lodeniciach Harland & Wolff na objednávku spoločnosti White Star Line. Šéfkonštruktérom lode bol Thomas Andrews, považovaný za absolútnu špičku vo svojom odbore. Pre stavbu lode bol použitý ten najlepší materiál a najlepšia technika, aké v tej dobe existovali.
Titanic bol 269,02 metrov dlhý a 28,25 metrov široký a jeho výtlak činil 52 310 ton pri maximálnom ponore (10,54 m). Predstavoval najväčšie námorné plavidlo, aké bolo do tej doby vyrobené. Jeho trup bol rozdelený na 16 vodotesných komôr a dno lode bolo zdvojené. Celkovo bol Titanic považovaný za jednu z najbezpečnejších lodí na svete, dokonca za loď nepotopiteľnú (tento názor bol prezentovaný aj v odborných časopisoch). Loď mala vydržať dokonca aj súčasné prerazenie prvých 4 vodotesných komôr, čo už bolo pri jej veľkosti dosť nepredstaviteľné. Predstavám o nepotopiteľnosti lodi odpovedala kapacita záchranných člnov, ktoré síce spĺňali podmienky stanovené zákonom, ale v porovnaní s kapacitou lode zjavne nedostačovali (celkom 20 záchranných člnov mohlo pobrať 1180 osôb).
Titanic
29 parných kotlov v 6 samostatných kotolniach poháňali 2 piestové parné stroje a turbínu o registrovanom výkone 50 000 koní. Loď mala tri lodné skrutky (stredná vážila 22 ton, krajná 38 ton), maximálna rýchlosť lode sa odhadovala na 24-25 uzlov (Titanic sa ňou nikdy neplavil). Dym z kotlov bol odvádzaný do troch pravých komínov. Okrem nich existoval ešte falošný komín na korme slúžiaci ako hlavný vývod (ventilácia) a komín kuchyne.
Schodisko v prvej triede
Úlohou Titanicu bol prevoz cestujúcich (kapacita činila niečo cez 3000 cestujúcich, bol tu aj priestor pre obmedzený počet kočiarov a automobilov a žeriav, ktorý by ich naložil) a pošty medzi Európou a Severnou Amerikou, na trase ktorej mal konkurovať obrovským parníkom spoločností Cunard Line, Mauretanii a Lusitanii. Obsluhu lode zaisťovalo 900 členov posádky.
Priestory pre cestujúcich boli rozdelené na tri triedy, na horných palubách sa nachádzala prvá trieda a luxusné priestory pre ich zábavu (reštaurácie, tanečná sála, vyhliadková paluba, ...), tretia trieda sa nachádzala dole. Cestujúci mohli (za nemalý poplatok) využiť k odoslaniu svojej korešpondencie jednu z najvýkonnejších rádiostaníc, aká kedy bola na námorné plavidlo inštalovaná. Vďaka nej tiež mohli byť vydávané lodné noviny.
titanic
(lenusik holíková, 4. 3. 2010 18:19)chudaci vsetci sa potopili :´ˇ( len niektorí zostali ale sko da ze neprezili vsetci...
titanic
(slavka, 2. 3. 2010 19:33)To bola v tom chyba že mali malo člnov a tak sko ro polovička sa potopila ale na lod nastupilo viac ludi ako malo a preto mali malo člnov a rous bola jedna ktora spadla do vody a žila chudak jack on zamrzol tam im musela byt hrozna zima ved to je atlanticky ocean
titanic
(Martin0703, 23. 2. 2010 21:11)Vela ludi nevie ako to skutocne bolo....film nieje vsetko...kto sa chce dozvediet o tragedii a pribehu tejto lode musi sa pozriet do poriadnej knihy. Ja som to tak urobil a ziskal som uplne iny pohlad na celu vec...
titanic
(helena bohilova, 14. 2. 2010 18:53)tento film o lodi titanic som si pozrela zakazdym jak ho premietali strasna tragedia vzdy som stlacila gombik na tv s placom,smutne velmi smutne.
titanic
(eva, 26. 12. 2009 11:48)titanic bola pekna lod aj ten film ale urobili chybu ze nezavreli dvere vsetkych vzduchovich komor tak keby natiekla voda len do 1 vzduchovej komori nic by sa nestalo ale voda natiekla do vsetkich komor tak sa lod potopila smutne ale hlupy konstrukter
Cherbourg
(Mako, 19. 9. 2009 16:57)Zabudli ste napísať, že Titanic sa okrem Queenstownu zastavil aj vo Francúzsku- v Cherbourgu.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91
titac
(peter, 11. 11. 2010 17:20)